Ingeborg Borgheim ny sjef for Norden og Baltikum i Takeda

05.12.2017

Ingeborg Borgheim, som har vært norsk landssjef i Takeda, har fått ansvar for Takedas kommersielle aktiviteter i Norge, Sverige, Danmark, Finland, og Baltikum.
Borgheim har doktorgrad i biolog og har arbeidet i ledende stillinger i farmasøytisk industri og helsebransjen i Norge før hun begynte som landssjef for Takeda i Norge i 2014.
Ingeborg Borgheim ser frem til å få jobbe aktivt over landegrenser og bidra i en prosess der Takeda legger stadig større vekt på å arbeide med spesialisert medisin innenfor blant annet mage/tarm og kreft.
Hun legger vekt på at Takeda bygger på en sterk lokal tradisjon ved at selskapet i 2011 kjøpte Nycomed som har sin historie i Norge helt fra 1874. Det gir et stort ansvar for de mange pasienter som i årtier har hatt nytte av Takedas medisiner og reseptfrie produkter. Det gjelder ikke bare for Norge, men for hele den nordisk-baltiske region.
I stillingen som Head of Nordics & Baltics er Ingeborg Borgheim første kvinnelige, norske leder med regionalt nordisk ansvar i farmasøytisk industri. Borgheim får ansvar for mer enn 220 medarbeidere i syv land og en årlig omsetning på cirka tre milliarder kroner.
Ingeborg Borgheim sier det er en del strukturelle forskjeller i de nordiske markeder, men det er det likevel mye som er felles.
– Jeg er overbevist om at det ligger store fordeler i et styrket nordisk samarbeid, fordi vi kan lære mye av hverandre. Jeg tror også det er en stor gevinst for pasientene. Nå kan vi i fellesskap bli enda bedre på å jobbe for løsninger som skaper bedre helse og større livskvalitet for pasientene, sier hun.

Kontaktpersoner:
Head of Nordics & Baltics, Ingeborg Borgheim, telefon 906 76 709